Äntligen färdig

Skapad: 6 mars, 2019 vid 00:46
Senast uppdaterad: 25 juni, 2019 vid 23:42

I skrivande stund har kalendern precis flippat över till den 6:e mars och det är således över en månad sedan någonting skrevs eller publicerades här på bloggen. Det är inte för att jag har varit overksam – långt ifrån. Det är snarare så att när livet kallar och gör sig påmint så hamnar bloggande och annat datapysslande längre och längre ner på prioriteringslistan.

Vad är det så som jag har gjort som är så himla viktigt istället för att sitta vid datorn och författa små underfundiga texter? Som jag nämnde i inlägget Taxi – var god dröj har jag för avsikt att bli en taxichaufför och nu är det inte speciellt långt kvar.

Vad krävs för att köra taxi egentligen?

Det är inte bara att sätta sig i en bil, smälla upp en taxiskylt och sen bara tuta och köra om man inte vill köra svarttaxi. Innan man kommit så långt att man faktiskt får börja plocka upp kunder måste man nämligen ta sig igenom 3 teoriprov och en uppkörning.

När man har kommit så långt är det sedan dags för en läkarundersökning. Om man vet med sig att man har dragit på sig en och annan prick i brottsregistret kan man lägga ner direkt, detta ska nämligen också kontrolleras.

Smakar det så kostar det

När man väl tagit sig så här långt ska man hosta upp 1200 kr till Transportstyrelsen (tillsammans med ett par hundralappar för varje genomfört teoriprov) för att de ska börja handlägga din ansökan och sedan dyker ett rykande färskt taxilegg upp hos ett Postombud nära dig om allt går som det ska. Sedan ska man helst hitta en åkare att köra för också om man inte vill ge sig på ytterligare teoriprov hos Trafikverket och bli sin egen åkare.

De allra flesta åkare och/eller beställningscentraler ställer sedan sina egna krav på de anslutna åkarna och dessa kräver ofta i sin tur nya utdrag ur belastningsregistret och dessutom bör man helst kunna hitta i det området där man tänkt köra utan GPS eller andra tekniska hjälpmedel.

Väntan på att få komma in till Trafikverket i Eskilstuna
När man är ute i alldeles för god tid får man tillbringa lång tid i diverse olika väntrum – som här på Trafikverket i Eskilstuna.

Här ligger jag lite efter jämfört med en infödd Västeråsare – jag flyttade inte hit förrän i augusti 2018 och har inte direkt järnkoll på mina omgivningar.

Den långa väntan inleds

Efter en djuplodande läkarundersökning i måndags skickade jag in ansökan till Transportstyrelsen efter att ha klarat mig igenom samtliga 3 teoriprov och uppkörningen.

Godkänt prov hos Trafikverket
Första provet – Lagstiftning
Godkänt prov hos Trafikverket
Prov nummer 2 – Säkerhet och Beteende
Godkänt prov hos Trafikverket
Sist men inte minst – Kartkunskap
Godkänt prov hos Trafikverket
Godkänt körning – Äntligen färdig!

Att köra upp för taxi ställer lite andra krav jämfört med en B-uppkörning men om man inte räknar med att det tog ungefär 5 minuter att lirka upp den trilskande motorhuvenhuven för att kunna redogöra för vilka vätskor som ska befinna sig i vilka behållare samt hur man egentligen ska bete sig vid en skolskjutskörning gick det hela fantastiskt bra.

Det här är alltså vad jag har haft för mig den senaste tiden när det gäller arbete och yrkesliv. När det kommer till det privata och mitt tidigare liv nere i Blekinge har inte riktigt lika mycket hänt. Mer om det kommer i ett inlägg så småningom. Vi kan säga att hela situationen är belagd med förundersökningssektretess. Ungefär.